Apulaisprofessori Matti Kummulle kahden miljoonan euron ERC-rahoitus kestävän ruoantuotannon tutkimiseen

uusia integroituja mallinnus- ja analyysimenetelmiä

Ruokaa on maailman väkilukuun nähden saatavilla enemmän kuin koskaan aiemmin, vaikka väestön määrä on viimeisen vuosisadan aikana nelinkertaistunut. Tämä on kuitenkin johtanut ravinnontuotannon kannalta välttämättömien veden ja viljelymaan niukkuuteen. Nopea väestönkasvu yhdistettynä ilmastonmuutokseen kasvattaa entisestään painetta näihin resursseihin.

Vesitekniikan apulaisprofessori Matti Kummun tavoitteena on etsiä ratkaisuja haasteeseen tutkimusprojektissa SOS.aquaterra - Respecting safe operating spaces: opportunities to meet future food demand with sustainable use of water and land resources. Euroopan tutkimusneuvosto myönsi projektille kahden miljoonan euron rahoituksen ERC Consolidator Grant -ohjelmasta. Projektin tavoitteena on löytää toteuttamiskelpoisia ja kestäviä mahdollisuuksia tulevaisuuden ruoantarpeen tyydyttämiseen vesi- ja maavarojen kantokykyä ylittämättä.

Viisivuotisen tutkimushankkeen aikana kehitetään uusia integroituja mallinnus- ja analyysimenetelmiä, joissa hyödynnetään nopeasti kasvavia avoimia spatiotemporaalisia aineistoja yhdessä globaalien agrologisten ja hydrologisten mallien tulosten kanssa.

”Sen sijaan, että tutkisimme luonnonvarojen, kuten viljelysmaan ja veden, kestävää käyttöä erikseen, yhdistämme ne siten, että voimme tutkia niiden yhteisvaikutusta ruoantuotantoon”, sanoo Matti Kummu rakennetun ympäristön laitokselta.

SOS.aquaterra-hankkeen tavoitteena on kehittää kestävän ravinnontuotannon tutkimiseen globaali ravintojärjestelmän malli, jossa ensimmäistä kertaa yhdistetään perinteiset ratkaisukeinot (kasvisperäisempi ruokavalio, hävikin pienentäminen, satokuiluin sulkeminen, kauppa) ja uudet innovaatiot (mm. vaihtoehtoisen proteiinilähteet, resurssiviisas viljely) ravinnon saatavuuden parantamiseksi tulevaisuudessa.

”Koko globaalin ruokasysteemin integroiva mallinnus sisältää luonnollisesti suuria riskejä. Mutta onnistuessaan se lisäisi merkittävästi ymmärrystämme ja tietoa tulevaisuuden mahdollisuuksista saavuttaa riittävä ruoan saanti ympäristön kannalta kestävästi.”

”ERC-rahoitus kestävän ruoantuotannon tutkimukseen on ilahduttavaa. Kestävä kehitys on keskeinen osa Aallon strategiaa ja tärkeä osa Insinööritieteiden korkeakoulun toimintaa. Annamme kaiken tukemme Matti Kummun tutkimukselle”, toteaa dekaani Gary Marquis.

Apulaisprofessori Matti Kummu
Vesi- ja ympäristötekniikka
Rakennetun ympäristön laitos

Pääkuva: USGS/NASA Landsat Program

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.